neděle 27. července 2014

INDEX HRŮZY

Index hrůzy - Robert Harris

Nakladatel: Kniha Zlín
Počet stran: 326
Rok a měsíc vydání: 06/2014


Anotace: Jeho jméno je před běžným občanem pečlivě střeženo, v tajnůstkářských, uzavřených kruzích nejbohatších lidí světa je však doktor Alex Hoffmann legendou – vizionářským vědcem, jehož počítačový software mění ve zlato vše, s čím přijde do kontaktu. Společně se svým společníkem, investičním bankéřem, vyvinul Alex převratnou formu umělé inteligence, která sleduje lidské emoce, což jí umožňuje předvídat pohyby na finančních trzích se záhadnou přesností. Jeho výtvor generuje miliardy dolarů, libuje si v panice – a žije ze strachu. Jednoho časného rána, zatímco Alex ještě spí, se zlověstnému vetřelci podaří narušit důmyslné zabezpečení jeho domu na břehu jezera. Tak začíná děsivá noční můra paranoie a násilí, během níž se Alex – s rostoucím zoufalstvím – snaží zjistit, kdo se ho pokouší zničit. Než se na Ženevu snese noc, propadnou finanční trhy vřavě a zmatku a Alexův – i náš – svět se navždy změní.

Alex Hoffmann je velmi bohatý vědec, věnující se vlastní firmě. Vydělává obrovské peníze, poté, co vytvořil a se svým kolegou rozběhl algoritmus, který předvídá pohyb financí na burze. Jednoho dne někdo Alexe a jeho ženu napadne ve vlastním domě. Na tom by nebylo nic divného, bohatá vlivná rodina, který zloděj by neměl chuť. Prapodivné ale je, že dům je malou pevností a vetřelec prošel všemi kódy a ochranami bez jediného spuštění systému či reakce čidel. Nic nehraje v Alexův prospěch, snaží se je někdo zničit?

Tato kniha měla hodně co nabídnout. Zaujala mě myšlenka umělé inteligence. Jak se může situace vymknout kontrole? Co všechno to obnáší? Umělá inteligence se dostala i tam, kde jsem to nečekala a vytvořila další skvělou scénu, občas téměř hororového žánru. 

Další skvělý nápad: psychické problémy a psychóza. Jde někdo po hlavním hrdinovi? Je to celé spiknutí, obrovský komplot nebo narušení osobnosti a měl by se jít urychleně léčit? Chvílemi jsem byla přesvědčená o vlivu další strany, chvílemi jsem se bála, co zase Alex vymyslí, ale která z těchto variant to nakonec byla, si musíte zjistit sami, protože nic není tak, jak se zdá.

Chválím i na začátku každé kapitoly úryvek z Darwinových knih. Toto biologické téma, stejně tak i vysvětlení indexu hrůzy mě velmi mile překvapilo. Bylo to moc povedené propojení několika oborů přírodních věd. Úvodní citát nám základními pojmy jakéhosi výkladového slovníku představil o co v kapitole půjde. A pak už se autor věnoval příběhu svých hrdinů. Toto spojení se mi moc líbilo.

Co mě ale hodně zklamalo, byla složitost knihy co se týče finančního trhu, ve kterém naše postava podniká. Účty a ekonomie hrály i roli v celé zápletce, ale já jsem velkou část prostě nepochopila. Jsou použity odborné výrazy a to na dlouhých a dlouhých stránkách po sobě. U většiny je tedy i odkaz do slovníku, co najdeme na konci knihy, ale stejně si myslím, že je to zbytečně složité a poprvé po době jsem se donutila, že přeskočím celé odstavce tohoto popisu, což se mi normálně nestává.

Ve shrnutí, kniha měla mnoho potenciálu výborné zápletky a postranních příběhů, ale myslím, že ho bohužel hodně zazdila a odradila od dalšího čtení rozvleklými fakty.

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuju nakladatelství Kniha Zlín.

Žádné komentáře:

Okomentovat