pondělí 12. října 2015

RC: DĚTI PLÁSTVE

Děti plástve 
Josef Pecinovský

Nakladatel: Epocha
Edice: Pevnost
Série: Plástev jedu (2.díl)
Rok a měsíc vydání: 2014/03
Počet stran:    280

Anotace: Představte si svět, který je tak přelidněný, že celý povrch kontinentů je zastavěný až do výšky několika set metrů, svět věčné tmy a nekonečného zmaru, v němž vedle lidí žijí zmutovaná zvířata a degenerované rostliny. Nepříliš vhodné místo pro člověka. A přesto zde žijí v rodovém zřízení tisíce lidí. Mezi nimi i dvojčata Kastor a Polydeukés, které od sebe rozdělí nešťastný sled událostí. A existují také lidé, kterým je tajemná společnost žijící na dně plástve trnem v oku a hledají prostředky, jak ho dobýt a rodové klany zlikvidovat. Pár tisíc takřka bezbranných primitivů údajně ohrožuje pohodlný život milionů, žijících v blahobytu v horních sférách plástve. Jedinou nadějí pro vítězství ve válce, které má zajistit nadvládu vyvolených, je právě Kastor. Ale Kastor je současně jedinou nadějí svého kmene…

Děti plástve 2
Josef Pecinovský

Nakladatel: Epocha
Edice: Pevnost
Série: Plástev jedu (2.díl)
Rok a měsíc vydání: 2014/03
Počet stran: 280

Anotace: Kastor zjišťuje, že byl podveden, a to znamená, že jeho slibně se vyvíjející vojenská kariéra je omyl. Jak se má zachovat? Má dodržovat kázeň a bez odmluv a přemýšlení plnit rozkazy, nebo se hydře, do jejíchž spárů se dostal, vzepřít? Dole ve věčné tmě přežívá kmen, který mu dal život a který ho po několika letech bezohledně vyštval. Bez Kastorovy pomoci jeho rod zahyne. Když ale zradí svou přísahu, musí opustit ty, které si během dlouhého pobytu v horních sférách zamiloval. Mladík je postaven před osudové rozhodnutí. Konflikt mezi mocnými plástve a bezbrannými, ale svobodnými kmeny začíná. Kastor je jen drobnou figurkou na obrovské šachovnici, která však může být rozhodující…


K prvnímu dílu tohoto českého sci-fi autora jsem se dostala náhodou. Neznala jsem ani Epochu, ani Pecinovského, ani Plástev. Šla jsem do toho více méně proto, že jsem neměla tehdy co číst. Roky plynuly a teď už rozhodně znám Plástev, znám Pecinovského a rozhodně znám Epochu. Tato sci-fi série mě zaujala hned od začátku. Super nápad, přelidněný svět natolik, že lidé žijí v obřích mrakodrapech postavených hned vedle sebe, že to spíš připomíná včelí plástev a jsou natolik zdegenerovaní, že to jsou spíše jen trubci a dělnice a rodí se z královny. A pak, když se najde někdo, komu se to nelíbí ...


Líbí se mi nápad plástve a celé autorovo provedení jejich světa. Najdeme tam tolik špatného, co se týká i nás a s čím budeme mít velký problém, když si lidstvo nedá pozor. Vybít zeleň, slunce, světlo, zvířata, žít mechanicky, nepřemýšlet, jen poslouchat a plnit beze slova.


Trochu mi vadily časové posuny v příběhu. Sto stránek popisuje dva dny, pak máme odstavec, kde je napsáno za dvacet let a pak je z hlavního hrdiny najednou dědeček a já si říkám, co jsem prošvihla, pokud nečtu celou dobu sto procentně pečlivě, což myslím, nečte nikdo, aby mu ani slovo neuteklo. Kolikrát jsem se vracela a hledala, kolik toho uplynulo, čeho jsem si nevšimla.


Celkově hodnotím tuto sérii, tedy to, co jsem zatím četla, jako hodně povedené. Milovníci sci-fi si tu přijdou na své, stejně tak milovníci akce, napětí, neuvěřitelných postav, nemocí, situací, potkáme se s rozdílnými lidmi jak povahou, tak hodnotami. Ale jedno mají společné, bojují proti systému. A já s nimi.

Žádné komentáře:

Okomentovat