úterý 1. prosince 2015

RC: ŠANTARAM

Šantaram
David R. George

Nakladatel: Radioservis
Rok a měsíc vydání: 2015/11
Počet stran: 750

Anotace: Hlavní hrdina převážně autobiografického románu Šantaram přilétá do Bombaje, aniž kdo tuší, že jeho příjezdu předcházel útěk z přísně střežené australské věznice, kde si odpykával devatenáctiletý trest za loupežná přepadení. Loupil, aby ukojil svou závislost na heroinu, kterou si vypracoval po rozpadu rodiny. V Bombaji získává přátele, kteří mu pomohou zorientovat se v tamějším životě, ale další životní zvraty ho opět dostávají do vězení a posléze na cestu mafiána, pašeráka i bojovníka v afghánské válce.

Román Šantaram je silný a napínavý příběh. Ale je to také výpověď o citech, hledání dobra, hodnotě rodiny a lidského života i jeho smyslu. Kniha je také označována jako „novodobý Motýlek“ a po vydání okamžitě získala mezinárodní věhlas a uznání.

Filmová práva vlastní Johny Depp, v roce 2016 je očekávána premiéra filmu.

Gregory David Roberts, který v románu popsal své vlastní zážitky, dnes žije v Bombaji, kde založil charitativní organizaci zajišťující lékařskou péči pro nejchudší obyvatele. Tady napsal i volné pokračování své úspěšné knihy s názvem The Mountain Shadow, která má vyjít letos na podzim.

Kniha, jež právě vychází v češtině, je kvůli čtenářskému komfortu rozdělená do tří samostatných oddílů, ale speciální obal z ní činí jeden celek se společným hřbetem.

Vydává nakladatelství Tady a teď ve spolupráci s Radioservisem.

Na tuto knihu jsem se neuvěřitelně těšila, protože ji provází takový boom, že prostě nejde nechtít si ji přečíst, na druhou stranu, většinou bývám z boomů zklamaná, tak mě zajímalo, jak si toto dílko u mě povede. První, co mě zaujalo, je provedení. Kniha má něco pod 800 stránek, ale není to jeden svazek, je rozdělena do tří knížek, které jsou poskládány v takovém leporelu. Vypadá to sice krásně, ale bojím se, že po tom, co jsem je vyndala, už nebudu schopná je tam vrátit :-D Ne dobře, asi to zvládnu, každopádně rozhodně neobvyklý obal.

Nebudu psát nic moc k ději, protože to by ani nebylo možné. V knize se toho stane tolik, že napsat o tom, by bylo na celou další knihu. Nechápu, jak jeden člověk může stihnout za život tolik věcí, je to neuvěřitelné, neuvěřitelně skvělé, plné, bohaté, rozhodně se nenudil.

Asi každý, kdo Šantaram dočte, řekne, že se nutně musí podívat do Bombaje, že si ji zamiloval a nedokáže bez tamní návštěvy žít. A ano, řeknu to i já. Naprosto detailní popis a nejen toho dobrého, ale i všeho špatného. Žádný turistický výlet centrem, ale i slumy, otroci, týrání, špína, chudoba. Chvílemi vás mrazí z toho, jak je to město skvělé a chvílemi naopak z toho, že tohle se už přece nikde na světe dít nemůže.

O této knize se píše vážně špatně, protože nevím, na co vás upozornit dřív, bylo tam toho tak obrovsky moc! Láska, přátelství, hledání dobra, zlo, smysl života, drogy, alkohol, čistota srdce a duše - přijde vám, že tato uvedená slova spolu vůbec nesouvisí, spíše si odporují? Tak si přečtěte tuto knihu a uvidíte, že všechno je možné.

10 komentářů:

  1. Já se tak těším, až se k ní dostanu! :) Ten obal byl také tím prvním, co mě na knize zaujalo a už jsem zkoušela, jestli to budu umět vrátit, ale... vážně si nejsem jistá, jestli budu chtít. :) Zatraceně, teď nevím, jestli si dřív přečíst Jonathana Strange nebo Šantaram... :D

    OdpovědětVymazat
  2. Tak nevím... pravděpodobně proti sobě a svému pidiblogu po tomto komentáři poštvu půlku blogerské obce, ale nedá mi jinak. Netušila jsem, že se někdo tak znělý v této oblasti sníží ke kopírování. Upřímně si myslím, že jsi obsah té knihy neviděla ani z jedoucího vlaku a recenzi si vytvořila podle Darušky - http://darameganknihy.blogspot.cz/2015/11/santaram-gregory-david-roberts.html

    Docela mi to zvedlo krevní tlak, když přihlédnu k tomu, jaké ódy tu na sebe pěješ. Přitom se z recenze člověk nedozví nic, co by nebylo patrné už z anotace nebo na první pohled - a ještě k tomu sis vzala nápady od své kamarádky. Myslím si, že ty si v tomto případě ten recenzní výtisk stoprocentně nezasloužíš..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uz mi o tom Darca psala, jeji recenzi jsem jeste necetla (nikdy nectu recenze driv, nez napisu svoji, prave kvuli ovlivneni), ale podivam se :)

      Vymazat
    2. Já to dělám taky tak, ale nezlob se na mě, tohle by bylo jasné i slepému. Nebo by muselo jít o hodně velkou náhodu. No nic, teď už je to jedno. Hlavně ať kniha dělá radost a já se zase půjdu věnovat něčemu užitečnějšímu.

      Vymazat
    3. Ahoj,
      nechci se Rachel nějak zastávat, ale podrobně jsem pročetla obě recenze a nějaká minimální podobnost tu je, ale přijde mi to jako zkrátka podobný názor na stejnou knihu, nemyslím si, že by to Rachel okopírovala, to ani nemá zapotřebí, taky se mi párkrát stalo, že jsem si pak četla recenze jiných lidí a měli třeba některé podobné názory a určitě si nemyslím, že by všichni kopírovali ode mě i od sebe navzájem :)
      Pár okopírovaných recenzí jsem viděla u jiných lidí a bylo to opravdu úplně jiné. A určitě proti sobě nikoho nepoštveš, každý má právo na názor, navíc když si myslí, že došlo k bezpráví na člověku, kterého má třeba rád, ale přijde mi to tentokrát docela nespravedlivé obvinění, o kvalitě recenze nemluvím, mluvím jen o nařčení z kopírování, tomu opravdu nevěřím.
      Hezký večer :)

      Vymazat
  3. Byla jsem u teto recence narcena z kopirovani, takze se musim vyjadrit, toto jsem napsala slecne, tak to dam i vam sem, kdyby to nekoho zajimalo... PS nesnasim zbytecny hadky! Fakt nerada se hadam :(

    Divala sem se i na recenze ostatnich a vypada to ze prvni odstavec mam okopirovany od shefika protoze tam mam osmisetstrankova kniha jako on i kdyz ma jen 750, vycet laska pratelstvi tam ma i slavka, ze se tam toho udalo moc tam ma slecna jejiz jmeno jsem zase zapomnela, takze je to cely od nekoho okopirovany? Co ja tam resim, prebal a ze sem se tesila, prebal se da cekat ze clovek resi a cestu ke knizce tam nemas. Pak tam mam bombaj, to tam maji uplne vsichni kdo o tom psali, to je proste jasna vec kdyz o tom pise tak moc a tak detailne. A pak tam mam souhn tech slov, okopirovano pripadne od slavky ne od tebe. Ja se vazne nechci zbytecne hadat, ale nic jsem neprovedla tak mi prijde blby se obhajovat.

    OdpovědětVymazat
  4. A ted kdyz ctu komentar slecny Dany me napada jeste, ze kdyz se z recenze nedozvi nic jiineho nez anotaci a obecne veci, tak jsem tedy zkopirovala anotaci? Mozna to znamena, ze je recenze spatna, ale urcite ne zkopirovana. Tohle zamrzi no. Konec sdeleni :)

    OdpovědětVymazat
  5. Hned na úvod řeknu, že kniha rozhodně není můj šálek kávy. Autobiografie, ať už úplné nebo jen částečné mají na můj vkus až příliš dlouhou anotaci, která bývá dosti obsáhlá a recenzenti mají sklon z ní později čerpat ve svých recenzích a svádět to na "kopírování" recenzí navzájem.

    Na můj vkus je tahle recenze dost krátká a tak úplně se z ní nedozvím to, co bych chtěla (méně informací než jsem zvyklá), přesto na ní nevidím nic špatného a věřím, že spoustě lidí bude vyhovovat. A protože se tu řešilo ono "kopírování", tak mi to nedalo a četla jsem i recenzi odtud: http://darameganknihy.blogspot.cz/2015/11/santaram-gregory-david-roberts.html , která je v komentáři výše a pár dalších recenzí.

    A ano, jsou tam podobné pasáže a nejen u téhle jedné. Mám pocit, že u téhle knihy jsou si všechny recenze tak hrozně podobné a tak hrozně na jedno brdo, že by mohl každý tvrdit, že to ten či onen "zkopíroval". A přitom si osobně myslím, že se ale jedná o věci, které jsou buďto obecné, nebo mi přijde že z knihy prostě vyplynou tak, že čtenáře napadají automaticky jako první - případně je to náhodně podobná volba slov. Co jsem pochopila z těch recenzí, co jsem dosud přečetla, tak se jedná o knihu, co na čtenářích nechává docela dost velký otisk - myšleno ve smyslu, že se jim dostane hluboko pod kůži a zapůsobí na ně. Proto mě vlastně ani nepřekvapuje, že jsou všechny recenze tak podobné.

    Nikomu do hlavy samozřejmě nevidím, ale myslím, že každý máme vlastní svědomí a bylo by fajn vzít v úvahu fakt, že se občas může jednat o náhodu či podobnou volbu slov a ne hned malovat čerta na zeď a ohánět se "kopírováním". Všechno se dá řešit vklidu.

    Na závěr chci říct, že jsem knihu nečetla, pouze soudím podle dosud přečtených recenzí na tuto knihu.

    OdpovědětVymazat
  6. Tato kniha není zrovna to, co já ráda čtu, ale líbí se mi na ní to provedení troj knihy v jednom. :-) Přeji pěkný den :-)

    OdpovědětVymazat
  7. O tomhle jsem do teď neslyšela, ale zní to fakt zajímavě a zvláštně. Hlavně to vydání, musim po tom při cestě knihkupectvím kouknout :D

    OdpovědětVymazat