pondělí 5. března 2018

RC: SKLENĚNÝ TRŮN

HOSTUJÍCÍ ČLÁNEK

Skleněný trůn
Sarah J. Maas

Nakladatelství: CooBoo
Série: Skleněný trůn (1.díl)
Rok vydání: 2015 (2012 v originálu)
Počet stran: 392

Anotace: V temných a špinavých solných dolech Endovieru si doživotní trest odpykává osmnáctiletá dívka. Celaene byla od dětství trénovaná k jednomu jedinému úkolu – stát se tím nejlepším zabijákem na světě, rychlým, tichým, neodhalitelným a všehoschopným. Ale udělala chybu. Nechala se chytit.

Korunní princ jí nabídne poslední šanci: Svobodu výměnou za velkou oběť. Musí ho reprezentovat v turnaji, kde se proti sobě postaví 24 šampionů, těch nejlepších vrahů a zlodějů z celé země. Bude to boj na život a na smrt. Pokud zvítězí, bude volná. Ovšem její soupeři umírají nejen při soubojích, ale i za tajemných okolností – Celaene teď o svůj život bojuje nejen s nimi, ale i s něčím tajemným a děsivým, co se skrývá v pozadí.


O autorce:
  • Sarah J. Maas se narodila 5.3.1986. Pochází z New Yorku.
  • První podobu série Throne of Glass napsala, když jí bylo pouze šestnáct, a série je teď prodávána v třiadvaceti jazycích.
  • Sarah v současné době žije v Pensylvánii s manželem a psem.
  • V roce 2008 absolvovala s vyznamenáním na Hamilton College s titulem v tvůrčím psaním a s vedlejší religionistikou.
  • Když není zrovna zaneprázdněná psaním, prozkoumává spolu se svým manželem kalifornská pobřeží.

Velký ohlas...aneb jaká ta kniha asi bude?

Již v předminulém roce jsme si mohli všimnout velké reklamy na Skleněný trůn. Proto mě tato kniha tolik zaujala. Letáky, samolepky a jiné druhy reklam na mě vyskakovaly snad všude. Na dveřích knihkupectví na třídním výletě (musím si tam přece zajít) až po velký ohlas na facebooku a youtube. Takže jsem byla pomaličku nahlodávána si ji koupit. Což se nekonalo, protože jsem měla zakázáno si ji kupovat, jelikož jsem ji měla dostat od jednoho milého Ježíška.

Obálka:

Když jsem ji rozbalila z vánočního papíru hned mě zaujala obálka. Spíše tedy její písmo. Krásně vystouplé a stříbrně lesklé. Pak jsem se podívala na osobu na obálce. Krásná bosá dívka s nádhernými vlasy. Není to už ohrané? Po delším průzkumu se mi obálka zalíbila. Krásně se hodí k příběhu. Jak předek knihy, kde je bojovnice, tak i zadní část, kde je jako „princezna“, což ji skvěle vystihuje.

Ale jednu věc si mohli odpustit. To červené písmo – k té krásné bílo modré obálce se nehodí.

Originalita vymyšleného světa:

Mapy k vymyšleným světům v knihách miluji - úžasná mapa byla v Eragonovi, nebo v knize Pán prstenu.

Jinak o světě se moc informací nevyskytuje. Víme, že pomalu celý kontinent ovládá despotický vládce a odolává jen pár míst - např. Eyllwe, z které pochází princezna Nehemia. Ze světa byla vymýcena kouzla a vše co s nimi souviselo, ale přece jen vypadá, že něco zůstalo. Znamení sudby. Uvidíme jak se to bude dál vyvíjet.

Tahle mapa je trošičku jednodušší, ale to vůbec nevadí, jelikož mě zaujala šipka uprostřed úplně napravo "k Wendlynu", že by jsme se dočkali pokračování mapy? A co se skrývá nahoře, kde mapa již nepokračuje?

zdroj

Celaena absolvuje pouze jedinou cestu: Ze solných dolů do Zlomuvalu, ale zase zmiňuje pár názvů míst, kde byla a žila, takže jsem na mapu párkrát otočila. Snad příště té červené čáry namaluji víc.

Můj názor na děj:

Díky ohlasu jsem od této knihy docela dost očekávala a nebyla jsem zklamaná. Hodně jsem četla komentáře, že lidé očekávali víc. Já dostala to co jsem chtěla. Sice kvůli anotaci jsem čekala něco jako Hunger games: „ Musí ho reprezentovat v turnaji, kde se proti sobě postaví 24 šampionů, těch nejlepších vrahů a zlodějů z celé země. Bude to boj na život a na smrt,“ ale kniha byla jiná a originální.

Celaena je docela netypická postava. Je to vražedkyně a tudíž by měla být záporák, ale opak je pravdou. Je jí osmnáct, je krásná, skrývá se za sarkasmem, miluje oblečení a knížky. Je také odvážná, chytrá a jen tak snadno se nevzdá – proto je jedna z mých oblíbených postav.

V příběhu se mi líbily slovní přestřelky mezi ní, kapitánem Westfallem a občas i korunním princem. U těch jsem se vážně bavila a těšila se na další vtipné dialogy. Co mě vážně, ale štvalo, byly neustálé myšlenky Celaeny o tom jak koho zabije. Kdyby jich nebylo tolik, tak by mě asi tolik nevadili, ale ona na to myslela snad pořád. Jenže vzhledem k její minulosti se, ale nelze asi divit.

zdroj

Kromě Celaeny jsem si také zamilovala již zmíněného kapitána Westfalla. Záhadného, krásného a jízlivého. Kdo by si ho také nezamiloval? Nebo kdo by si nezamiloval Nehemiu? Dívku, která trpí za svůj lid a udělá pro něj vše? Sice je celou knihu tajemná, ale na konci se ji dozná určité role a každý si ji musí oblíbit. (I když chvíli autorka dělala vše proti.) Koho, ale moc nemusím je princ. Sice nevím proč, ale nějak mi k srdci nepřirostl.

Vzhledem k tomu, že hlavní postava je nájemný vrah a do čtvrtiny knihy se k ní i tak chovají, jsem nečekala, že se zde objeví milostný trojúhelník. Někdy zde bylo romantiky až moc, i když bez ní by mě to tolik nebavilo - takové to příjemné šimrání v žaludku a připitomělé usmívání nad knížkou.

Zápletka se, bohužel, rozjížděla pomalu. Čtvrtinu knihy než se někam kloudně dostaneme. Sice v té chvíli nás autorka seznamuje se světem, ale mohla si pár stran odpustit a více popsat turnaj, který dle mě odflákla. Některé kola zmiňuje na pouhých pár řádcích. Uznám, že vymýšlení těch pár kol muselo být těžké, ale přece jen mohla na tomhle více těžit.

JENŽE tam dala ještě něco lepšího, co jsem vůbec nečekala. Jeden super fantasy prvek, kvůli kterému jsem nemohla vylézt strachy z postele a jít na záchod. Tak moc jsem se bála, jak to dopadne.

A závěr se autorce vážně povedl. Nečekala jsem takovou akci. Málem jsem přeskakovala řádky, abych věděla jak to dopadne a taky mě to hodně nalákalo na pokračování.

Hodnocení:

Příběh je skvělý a originální - sice škoda těch kol, ale autorka tam zařadila příběh, který se ji hodí na pokračování. Postavy jsou na výjimku prince skvělé (teda král je taky pěkný otrapa).

Phajina
---------------
Jmenuji se Pavlína Rozsypalová. Brzy mi bude 21 let. Bydlím ve větší vesnici blízko Znojma a na půl v Brně skrze školu. Vystudovala jsem gymnázium Dr. Karla Polesného ve Znojmě a nyní studuji v Brně Pedagogickou fakultu MU, aprobace zeměpis+dějepis (k tomu si ještě něco později přidám, ale bohužel, stále nevím, jaký obor). Mám jednoho bratra, který chodí teprve do třetí třídy. Také mám jednoho psa, dvě kočky se sedmi nohama (jedna má jen tři). Jinak jsem chovala mnoho zvířat – pět křečků, rybičky, králíky, morčata, pískomily, slepice (piplala jsem kuřátka) … Snažím se o pomoc zvířatům + se svým skromným studentským rozpočtem podporuji „útulek“ Dejte nám šanci. Jsem nezkrotná čtenářka sci-fi, fantasy a knižních románů s občasnou krizí, kdy knihu nechci vidět. To pak velmi ráda nahrazuji seriály, na které se dívám pořád a prokládajíc je filmy. Miluji americkou verzi, Kdo přežije a sama bych se jí nejraději zúčastnila (česká verze je příšerná). Jsem sběratelka mincí, bankovek a fotek. Ráda fotím a jsem focena. Také ráda cestuji, což doplňuji hrou geocaching. Miluji archeologii, kterou jsem si vyzkoušela a snad ještě jednou vyzkouším a také dělám průvodkyni v muzeu. Ráda zkouším nové věci. Mám panickou hrůzu z výšek, úzkých prostorů, samoty a tmy. Jsem temperamentní „malá“ holka, která si nenechá vše líbit. Sarkastická a ironická, což bohužel, někdy neovládám, ale také starostlivá.

Žádné komentáře:

Okomentovat