středa 11. března 2015

BESTIE

Bestie
Dominik Dán


Nakladatel: Slovart
Rok a měsíc vydání: 02/2015
Počet stran: 302

Anotace: Brilantní detektivní román Bestie se odehrává po velkých společenských změnách, přesněji po sametové revoluci a následné amnestii v roce 1990, po níž se na svobodu dostává mnoho nenapravitelných zločinců. Někteří využijí pádu železné opony a opouští republiku. Za jedním z nich se přes polovinu Evropy táhne krvavá stopa, která se ale vrací domů. Recidivista po sobě zanechává zmasakrovaná a zneužitá těla žen, ale žádné otisky prstů. Kriminalistům ale přichází na pomoc nová metoda - analýza DNA. Na atraktivitě knize dodávají i změny perspektivy vyprávění, střídavě sledujeme vrahovy činy, Hlas, který ho nutí vraždit, a snahu detektivů chytit bestii v lidské těle...

Tato kniha po přečtení anotace nenabízí nic zvláštního. Vraždy, mrtvoly, masový vrah. Dobře, říkala jsem si, uvidíme, jestli to bude něčím jiné. A bylo. Sice přiznám, že jsem se hodně dlouho nemohla začíst, úvod byl dlouhý, přišlo mi, že se hodně pasáží opakuje, ale pak to přišlo.

Jestli něco tuhle knihu charakterizuje, je to brutalita. Autor se vážně vyřádil. Možná mi to mohlo být jasné, hned v úvodu popisuje pitvu žížaly na dvou stránkách, naprosto detailně a naprosto nechutně. A když dojde na vraždy? No to budete koukat. Chvílemi jsem musela knihu odkládat a jít to rozdýchat, než jsem mohla pokračovat ve čtení. Takže autorovi určitě obdiv, působí to tak reálně, že mě z toho až mrazilo.

Nevím, zda je to tím, že toto dílo napsal Slovák, ale bylo mi to hodně blízké, četlo se to úplně jinak, než anglické překladové knihy. I když i tuto knihu do češtiny někdo překládal, přece jen jsou si to dost podobné jazyky a je nám to pocitově bližší. Stejně tak národností inteligence, nikdo v Americe nezmíní ve svém textu tlačenku a VB.

Zajímavé mi přišlo i časové zařazení děje. Odehrává se v letech 1990 - 1992, začíná se s analýzou DNA, začíná se s krevními testy, jediné, co umí je otisk prstu. Uvědomit si, jak těžké to dřív bylo, proč všechny neprojeli přes zkumavku a měli by vraha hned.

Náš hlavní aktér je nesympatický chlap už od počátku. Jde o psychicky narušeného člověka a je hned jasné, kdo tady bude ten špatný. Tedy, nám je to jisté, za to policii proklouzává mezi prsty neuvěřitelně dlouho. Ten pocit zmaru, co jsem cítila, když se s ním minuli o ulici, o den, když se ztratil papír, díky kterému ho mohli mít. No ty nervy! Co myslíte, chytí ho nakonec nebo můj pocit nespravedlnosti přetrvává i po dočtení poslední stránky? 

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuju nakladatelství Slovart a týmu Dominika Dána za zprostředkování.

Žádné komentáře:

Okomentovat