čtvrtek 22. března 2018

AUDIO: PROVAZOCHODKYNĚ

Audiokniha Provazochodkyně
Autor: Simon Mawer


Interpreti: Lucie Pernetová, Marek Holý
Délka: 14:01 h
Vydavatel: OneHotBook, 2016

Anotace: Pokračování audioknihy Dívka, která spadla z nebe. Marian Sutrová, jedna z mála přeživších agentů Velitelství zvláštních operací, čelila zatčení, brutálním výslechům i hrůzám pobytu v koncentračním táboře Ravensbrück. Na jaře roku 1945 se vrací do Anglie, kterou sotva poznává, učí se žít v poválečné realitě, jíž nerozumí, a hledá záchytný bod, s jehož pomocí by mohla začít budovat svůj nový život.

Simon Mawer je britský spisovateľ, ktorý od roku 1977 žije v Taliansku. V Čechách i na Slovensku ho preslávila najmä kniha Sklenený pokoj, román o známej modernistickej vile, postavenej v českom meste v roku 1928. Mawer sa pri jeho písaní inšpiroval známou vilou Tugendhat v Brne. Ďalší pútavý, inteligentný a napínavý príbeh je opísaný v jeho knihe z roku 2012 Dívka, která spadla z nebe. Jej pokračovaním je vojnový román Provazochodkyně. A práve na ten sa v dnešnej recenzii zameriame.

Po úspešnom románe Dívka, která spadla z nebe by možno len málokomu napadlo, že príbeh odvážnej, mladej a krásnej vojnovej špiónky Marian bude pokračovať. Kvôli zrade niektorého z blízkych spolupracovníkov padla totiž nebojácna dievčina do rúk gestapa, kde ju pochopiteľne nečakalo nič iné než mučenie a kruté zaobchádzanie. To najhoršie ale malo ešte prísť. Osud si pre ňu nachystal skúsenosť, ktorá mladú Marian poznamenala na celý život. Na konci prvej knihy čitateľ netuší, ako to s hlavnou hrdinkou dopadne. V Provazochodkyni však hneď na začiatku zistíme, že prežila. Teraz sa vracia späť do Anglicka zlomená a zúbožená žena. Nič necíti a veľmi nevie, čo so sebou. Život v povojnovej Británii totiž tiež nie je prechádza ružovou záhradou.


Na začiatku príbehu sa Marian vracia z koncentračného tábora, otrasená fyzicky aj psychicky. V koncentračnom tábore ukradla identitu mladej Francúzske, ktorá zomrela na zápal pohrudnice a tak sa jej podarilo prežiť. Aj keď spočiatku trpí spomienkami na udalosti, ktoré zažívala v zajatí, a dokonca uvažuje aj o samovražde, nakoniec sa prispôsobí novému životu v Anglicku. Nájde si prácu aj partnera, za ktorého sa vydá. Keď ju však jej bývalý riadiaci dôstojník láka späť do temného sveta špionáže, ťažko odoláva svojej potrebe slúžiť vyšším cieľom. Marian sa opäť zúčastňuje dejov na pozadí, znovu je svojim spôsobom vo vojne a nakoniec je nútená riskovať všetko, aby ochránila tých, ktorých miluje.

Audioknihou nás sprevádza dlhoročný priateľ Marian, Samuel. Ten ju navštevuje ako takmer osemdesiatročnú ženu, aby mu porozprávala svoj povojnový príbeh. Príbeh novej Marian, tej, ktorá sa vrátila domov.

Marian už po druhý raz prepožičala hlas skvelá Lucia Pernetová. Tento raz sa však v rozprávaní strieda s ďalším protagonistom audioknihy, ktorým sa stal herec a dabingový herec Marek Holý. Ten stvárňuje Samuela. Ak ich zoberieme ako samostatné celky, tak sa obaja zhostili svojej práce dobre. Počas celého príbehu ma však miatlo, kto je vlastne rozprávačom príbehu. Je to Sam alebo Marian? Väčší zmysel by mi dávalo, keby celý Marianin príbeh rozprával Sam v podaní Marka Holého alebo iba Marian v podaní Lucie Pernetové. Audioknihu dopĺňajú francúzske rytmy, v ktorých prevažujú tóny harmoniky. Tie príjemne dotvárajú atmosféru príbehu a zároveň sú akousi bodkou za každou kapitolou.

Pokiaľ ste sa so slečnou Marian zoznámili už v Dívce, která spadla z nebe, určite si pokračovanie jej príbehu nenechajte ujsť. Ak ste o nej doteraz nikdy nepočuli, tak ako ja, vôbec nezúfajte. Provazochodkyni si užijete aj bez znalosti predchádzajúceho dielu.

21. nejprodávanější v kategorii Dějiny a historie

Ďakujem Audiolibrix.com a OneHotBook za možnosť vypočuť si pokračovanie vojnového príbehu od Simona Mawera.

Alexandra_alewife
------------------------------------
Ahojte, volám sa Alexandra. Všetci ma však volajú Saša alebo Suši. Reagujem na všetko. Mám 23 rokov, žijem na Slovensku - v hlavnom meste. Študujem však v Trnave, kam pravidelne dochádzam. Vyštudovala som obchodnú akadémiu a rozhodla som sa pre zmenu. Chcela som robiť niečo kreatívnejšie a tak som išla na vysokú školu, kde študujem masmediálnu komunikáciu. Kreativity však nikdy nemám dosť a tak som sa rozhodla založiť si Instagram, kde sa môžem na fotkách viac vyblázniť. Odmalička som vyrastala v prostredí medzi knihami a tak sa to na mňa nalepilo. Preto ma často môžete nájsť s knihou v ruke. No mám rada aj filmy a seriály. Som skôr introvert a tak si v piatok večer radšej zapnem seriál alebo zoberiem knihu a sedím doma. Rada cestujem a spoznávam nové miesta. O to sa snažím aj v mojom meste pri hre geocaching. 

1 komentář:

  1. Když já se bojím té audioknihy... většinou to poslouchám přes dva měsíce vždy na brigádě, ale tohle zní lákavě. :)

    OdpovědětVymazat