pondělí 19. ledna 2015

ALICE V ŘÍŠI DIVŮ

Alice v říši divů (a taky před zrcadlem)
Walker Sarai


Nakladatel: Domino
Počet stran: 400
Rok a měsíc vydání: 11/2014

Anotace: Tento neobyčejný román vytváří nový subžánr: staví na hlavu Bridget Jonesovou, Sex ve městě i všechny ostatní podobné knihy. Alice Bluma Kettleová je externí redaktorkou časopisu pro teenagery a šetří na operaci, po které konečně zhubne. Je tímto úkolem posedlá, v průběhu let se z jeho naplnění stala až chorobná posedlost. Bluma své otylé tělo nesnáší, viní ho ze všech proher, a s vidinou šťastných zítřků nakupuje šaty pro své budoucí, štíhlé a šťastné já. Když už je vytoužený cíl na dosah, začnou se kolem Blumy dít podivné věci, které odvedou její pozornost docela jinam. Vírem událostí je vtažena do temného světa tajemné Jennifer, která se rafinovaně a dosti krutě mstí mužům za násilí či bezpráví, jehož se dopustili na ženách. Bluma je zpočátku neúčastným pozorovatelem, který pasivně, ač s lehkým úžasem, přijímá všechny podivnosti kolem sebe. Teprve když tento nový svět začne prorůstat do jejího soukromí a donutí ji hrábnout si až na dno sil, Bluma pochopí, že pokud chce být někdy šťastná, musí se přestat poměřovat podle pravidel, která jí celý život nastavovala pokřivené zrcadlo. Alice v říši divů je přiznanou parafrází Alenky – i tato hrdinka užasle přichází do netušeného světa plného podivných postav. Rozdíl však spočívá v tom, že v této knize ten podivný svět poznáváme. Denně se v něm pohybujeme, a tak jsme ty podivnosti mnohdy přijali za samozřejmost. Blumina dramatická cesta ústí v závěr, který je naprostým protikladem obvyklých konců v tomto žánru. Bluma totiž zjišťuje, že člověk může být "celý", i když nenašel (a nehledá!) svou druhou polovinu.


Tato knížka mě chytla už podle anotace. Přece jen, nejsem žádná 90-60-90 a jediné, co mám doma z make-upu je řasenka, kterou jsem si koupila před měsícem a od té doby ji nepoužila. Kult věčné krásy, věčného mládi a povinné štíhlosti jsem zavrhla ve svých cca 14ti letech, takže abych to shrnula, po přečtení anotace k tomuto dílu jsem věděla, že tohle si přečtu.

Docela mě mrzí, že kniha není vůbec známá a propagovaná a v knihkupectvích mi přijde, že dost zapadla, přitom jsem si jistá, že téměř většina ženské populace by se do ní zamilovala, jako já. Hlavní hrdinka Alice neboli Bluma je plnoštíhlá, zdeptaná životem, sama sebou, svou prací, naprosto vším. Sedí doma, nemá žádný život, všechno ji trápí, všechno si moc bere. No řekněte, v tomhle se, alespoň v nějaké drobnosti, najde každá z nás. 

Je to psáno vážně dobře, všechno prožíváme s Blumou, takže si autorka nebere žádné servítky a víme všechno. Jak si postava nadává, jak se označuje, jaké věci řeší. Je to překvapivě hodně vtipné, ale takovým inteligentním způsobem, žádné trapasy, má to myšlenku a v několika historkách jsem se i sama poznala. Kolik věcí nás tu dokonce donutí zapřemýšlet nad něčím, co bychom si vůbec neuvědomili. Co mě hodně povzbudilo, že vidím, že i jiné ženy řeší to co já. Jasně, příběh je smyšlený, ale minimálně ta, kdo to sepsala, je žena, takže v její hlavě běží podobné věci jako v mé, to je dost pozitivní zpráva! A závěrem se dokonce vyskytne téměř thrillerová zápletka, díky které vidíme, jak se Alice změnila. Abych ale jen nechválila, pár situací a záležitostí je docela zbytečně vyhrocených a několikrát se Bluma zachová tak, že to vypadá na psychiatrické léčení, kdyby takhle někdo skutečně reagoval, ale odpustila jsem jí to, většinou to dokázala na další stránce zachránit.

Pokud tedy nejste úspěšná modelka a netrávíte ráno dvě hodiny nanášením make-upu, ale naopak, řasenka vám dělá žmolky, sem tam vyskočí nějaký beďárek, vlasy nikdy nemáte vzdušné a krásně elegantně rozevláté, trápí vás nějaké to kilíčko navíc, musíte musíte musíte si Alici přečíst.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuju nakladatelství Domino.

Žádné komentáře:

Okomentovat