čtvrtek 2. srpna 2018

RC: MLIEKO A MED

Mlieko a med
Autorka: Rupi Kaur

Nakladatelství: Omega
Vydáno: 2017
Počet stran: 208
ALBATROS MEDIA SK

Anotace: Mlieko a med je zbierka poézie a prózy o láske, strate, traumách, zneužívaní, uzdravovaní a ženskosti. Je rozdelená do štyroch kapitol a každá z nich plní inú úlohu. Vyrovnáva sa s rôznymi bolesťami. Lieči rôzne zármutky. Mlieko a med berie čitateľov na cestu najtrpkejších momentov a hľadá v nich niečo sladké, pretože sladkosť je všade, ak máte vôľu vidieť ju.



Kniha je rozdělena do čtyř kapitol a každá má jiné poselství. Jedna se snaží léčit zármutek, jiná zase bojuje s všudypřítomnou bolestí. Čtenáři nabízí cestu od nejhorších životních momentů ke smíření a hledání radosti. Ta je totiž všudypřítomná, jedinou podmínkou je chtít ji vidět.

Pocity před čtením: Mléko a med kniha, kterou na mne okolí stále házelo a chtělo, abych si ji přečetla. Tato kniha byla naprosto všude od Bookstagramových profilů přes police v knihkupectvích po reklamy na Facebooku. Dlooouho jsem se tomu bránila, jelikož normálně poezii moc nečtu a nevěděla jsem, co od toho čekat. Také mě velmi zajímalo, jak se překladatelka popere s přebásněním těchto básní.

Názor při čtení: Kniha má velmi jednoduchý design obálky i ilustrací na stránkách. Já zde mám slovenskou verzi tohoto úspěšného díla, takže mě celkem překvapilo, že slovenská verze knihy není v hardbacku jako verze česká. Není to samozřejmě žádný problém, protože poezie je jedna z mála typů knih, u kterých mi paperback nevadí, protože jsou básně vepsané do stránek krátké a rychle se čtou, se paperback moc nezničí.

Básně jsou zde v knize rozděleny do čtyř kapitol - zraněná, milovaná, zlomená a zahojená. V každé z této kapitol vám je představeno několik desítek básní, které se dle mého názoru do dané kategorie hodí.

V kapitole zraněná jsem opravdu cítila z básní tu nalomenou stranu autorčiny duše, která své nalomené srdce a nařčení z fungování některých věcí přeformulovala do bání, nad kterými se prostě musíte zamyslet.

V kapitole milovaná zase autorka píše něco o své části života, kdy ji někdo miloval jak psychicky, tak i fyzicky. Toto fyzické milování je zde místy rozvedeno trochu více dopodrobna s několika ilustračními obrázky.

V kapitole zlomená je opravdu cítit z dané básně, že si autorka procházela naprostým dnem. Vše, co se jí nedařilo, zde bylo shrnuto. Tato kapitola je ze všech kapitol nejdelší, což je velmi smutné, protože si Rupi Kaur procházela velmi těžkými obdobími.

V poslední kapitole - zahojená vám srdíčko trochu poposkočí, protože zde vidíte/čtete, jak se autorka trochu srovnala se smutnou fází jejího života a začíná s novou etapou.

Pomalu je z knihy cítit taková menší dějová linie. Pokud si knihu přečtete, rozhodně to v ní ucítíte. Některé básně jsou kratší a některé jsou skoro na celou stránku, i přesto byste knihu mohli mít za hodinku přečtenou. Ale básně jsou tak silné, že se nad nimi musíte pozastavit a přemýšlet, což je dle mého názoru i účel této knihy. „Přebásnitelka“ si se svou rolí poradila velmi dobře. Opravdu smekám. Muselo to být velmi náročné, aby si každá z básní udržela svoje poslání. Básně mi občas připomínaly citáty, které bych si klidně vyvěsila na zeď.

Konečné zhodnocení: Toho, že jsem si tuto knihu pořídila, vůbec nelituji. Z knihy si rozhodně něco odnesu i do budoucna. Jediné minus, které jsem u knihy našla, je to, že se na výrobu této knihy vypotřebovalo až moc papíru navíc, než by bylo potřeba. Kdyby tato kniha byla menší, rozhodně by se nic nestalo. Rozhodně si ji někdy znova pročtu.

Magda

5 komentářů: