pondělí 16. července 2018

RC: SEDMIKRÁSKY

Sedmikrásky
Kristina Ohlsson

Nakladateľstvo: Kniha Zlín
Rok vydania: 2013
Počet strán: 416

Anotácia: V byte na štokholmskom námestí Odenplan je nájdený zastrelený kňaz s manželkou. Zdá sa, že obaja spáchali samovraždu, najprv muž a po ňom aj jeho žena. V liste na rozlúčku kňaz vysvetľuje, že po tom, čo si jeho dcéra siahla na život, nemohol ďalej žiť. Ali čaká v zamknutom byte na správu. Z Iraku zmietaného v násilnostiach, utiekol do Švédska, kde dúfa v lepšiu budúcnosť. Jediné, čo po ňom jeho dobrodinec požaduje, je jednoduchá protislužba. O ich dohode však musí mlčať. V Bangkoku sa zatiaľ mladá Švédka ocitá čím ďalej odrezanejšia od okolitého sveta. Niekto kúsok po kúsku borí celý jej život. Zatiaľ čo po nej pátra thajská polícia, ona sa na vlastnú päsť snaží nájsť toho, kto to má na svedomí. Dvojnásobná vražda na Odenplan sa pod vedením Alexa Rechta ujme spolu s ďalšími kolegami Fredrika Bergmanová. Skoro pochopí, že sa jedná o niečo oveľa viac zložitejšie, než len o samovraždu. Zdá sa, že rôzne udalosti odohrávajúce sa vo Švédsku a v zahraničí spolu nejako súvisia. Otázka je ako. Čas ubieha, ale tí, čo niečo vedia, mlčia.


Čo všetko môže odštartovať jedna príšerná udalosť v živote malého dievčaťa. Čo všetko však môže odštartovať táto príšerná udalosť v živote jej rodičov a jej sestry? Možno viac, ako by sme čakali. A čo bolo príčinou tejto príšernej udalosti, by na začiatku málokto tušil.

Znásilnenie dievčiny tak odštartovalo sled udalostí siahajúci ďaleko do budúcnosti, ktorý na seba naviazal a proti sebe poštval náboženstvo, politiku, ideológiu, životné poslanie bijúce sa s rodičovskou spolupatričnosťou, boj za spravodlivosť na úkor vlastnej slobody, rodičovského pochopenia a ochrany a v neposlednom, veľmi dôležitom rade, sesterského puta.

Tím kriminalistov vyšetruje samovraždu kňaza s manželkou, čo sa na začiatku zdá ako ďalší banálny prípad z mnohých, ako prosté zlyhanie ľudského faktora. Ibaže postupné vyšetrovanie a výpovede svedkov odkrývajú toho oveľa viac ako sa zdalo, a oveľa viac toho, čo sa navzájom vylučuje, súkromný život manželov zdá sa, nikto vlastne nepoznal, a aj ten kto ho poznal, ho zrejme nepoznal dobre. Tak kde je pravda, čo sa stalo? Do vyšetrovania úmrtia kňaza s manželkou sa postupne zapája ďalšia príbehová línia, a to osud ženy nachádzajúcej sa v Thajsku, ktorá niečo hľadá, niečo tají a pred niekým sa skrýva. O čo však ide, to sa za celý jej pobyt v Thajsku nedozvieme, jediné čo je jasné je to, že sa ju snažia zlikvidovať a vziať jej identitu. Čo táto žena vie a kto má toľkú snahu umlčať ju? Štvrtou líniou je príbeh muža menom Ali, ktorý utiekol z Iraku do Švédska za lepším životom pre neho a jeho rodinu. Je jasné, že sa mu to podarilo nelegálnou cestou, ktorá mu bola ponúknutá za prijateľnejších podmienok, než je medzi emigrantmi a prevádzačmi známe, aspoň to si Ali myslel. Za to, že sa dostal do Švédska, musí splniť určité podmienky, ktoré sú však výhodné viac pre prevádzačov ako pre Aliho, on to však netuší. Piatou líniou sú osudy samotných vyšetrovateľov, ktorí okrem ťažkého boja so spravodlivosťou, zvádzajú boj so sebou a s vlastnými životnými útrapami, snažia sa skombinovať súkromie s prácou a nevnášať tragédie z vonka ešte aj domov. Svojich osobných démonov si však v sebe nenosia len zločinci, ale aj tí, ktorí týchto démonov porážajú, strážcovia spravodlivosti. A tak sa tímu vyšetrovateľov rozprestrie na vyšetrovací stôl veľmi ťažká otázka, čo má spoločné samovražda kňaza a jeho manželky, nezákonné prevádzačstvo, emigranti a tajná misia v Thajsku? Čo sú, alebo čo boli zač, dve dcéry kňaza, ktorý spáchal samovraždu, a akú úlohu v tejto vražde zohrali?

Nečakala som, že tento knižný príbeh pojme toľko prepletených osudov. Taktiež som neočakávala, že sa do severskej samovraždy zapletie emigrantská tématika a ilegálne prevádzanie. Pre mňa bolo z počiatku veľmi mätúce, práve toto prelínanie, pretože som absolútne netušila, aký súvis to nakoniec všetko spolu má. A to som ten súvis vlastne nečakala skoro do úplného konca. Úvod bol pre mňa veľmi pútavý, a tak, ako sa rozbehol, a ako som očakávala že sa rozvinie viac, tak aj rýchlo skončil a vstúpili doňho ďalšie dejové už vyššie spomínané línie, ktoré mi z počiatku nedávali zmysel a hovorila som si: heeeej a čo ten začiatok, čo bolo ďalej, nemá to nejakú hlbšiu pointu? No malo to veru hlbšiu pointu, na ktorú si však treba počkať až takmer do konca. Jednotlivé príbehy, kým si ich človek osvojil, boli samo o sebe zaujímavé, avšak navzájom nedávali vôbec súvis. Samozrejme, ako dej gradoval, postupne sa jednotlivé príbehy začali prepájať, až sa spojili do jedného spoločného jadra. Takže hoci som na začiatku bola frustrovaná z toho, že vlastne neviem, o čom vlastne čítam, tak som bola nakoniec spokojná, ako autorka sofistikovane poňala jeden ľudský žiaľ a traumu, ktorá vyústila do rozvrátených rodinných vzťahov, končiac tragédiou a spojila sa so stále aktuálnou témou emigrácie.

Ja by som prijala podrobnejšie vykreslené osobnosti dcér mŕtveho kňaza, viac prevŕtané do ich osobného jadra a šokujúcejšiu, prepracovanejšiu pohnútkou človeka, ktorý za tým všetkým stál. Ale to by kniha musela mať ďalších 150 strán navyše, a ide o kriminálku, nie o freudove psychoanalýzy 😊 Za mňa spokojnosť.
Bára

5 komentářů:

  1. Táto kriminálka celkom milo prekvapila. Som rada, že je tu zmienená a vyšla na ňu pekná recenzia. Stojí za prečítanie :)

    OdpovědětVymazat
  2. Práve som hľadala nejakú knihu, kde nebude od prvej strany zrejmý celý záver. O tejto knihe som doteraz nepočula, ale určite si ju prečítam. Ďakujem za skvelý tip.

    OdpovědětVymazat
  3. Viem si dokonale predstaviť, ako si sa musela cítiť na začiatku 😶 znie to ako super kniha, časom sa do nej pustím.

    OdpovědětVymazat
  4. No.. po tom co tu ctu tak ocicidne bude mit mamka hafo novych knih. Diky :)

    OdpovědětVymazat
  5. Ten matuci zaciatok treba prekusnut, ma to fakt dobru zapletku 😊

    OdpovědětVymazat