středa 15. března 2017

RC: DOPPLER

Doppler #1
Loe Erlend

Nakladatelství: Kniha Zlín
Počet stran: 159
Vyjde: 30.3. 2017

Anotace: Lehce absurdní příběh o soukromém protestu proti společnosti a proti tomu, co se v ní považuje za správné. Doppler je úspěšný, spořádaný a pilný muž. Má manželku, dvě děti, hezký dům a dobrou práci, do níž každé ráno jezdí volvem. Jednoho dne však při cyklistickém výletě do přírody spadne z kola, a jak tak leží v lese na zemi, zaplaví ho klid a mír, jaký už dlouho nezažil. Ty tam jsou starosti s plánovanou rekonstrukcí koupelny, ty tam jsou přihlouplé dětské pořady, které si jeho syn pouští stále dokola, ty tam jsou všechny povinnosti. Doppler v důsledku tohoto zážitku usoudí, že svůj život musí radikálně změnit. Opustí proto dosavadní pohodlnou existenci i rodinu a rozhodne se odejít z města do lesů v okolí Osla. Společnost mu zde dělá losí mládě Bongo, jehož matku zabil, aby ve svém novém domově nezemřel hladem. Ke spokojenosti mu chybí už jen nízkotučné mléko... Doppler je absurdní i vtipný příběh o lidské osamělosti, o soukromém protestu proti společnosti, proti bezduchému konzumu, proti tomu, co se považuje za správné.


K této knize jsem přistupovala trochu skepticky. Obálka super, nádherná, ale anotace? Na jednu stranu super, chlap žije v lese, ale na druhou stranu, jako cože, chlap žije v lese, divnej ne? No a tak jsem do toho šla a byla fakt mile překvapena.

Zpočátku trochu trvalo, než jsem si zvykla na způsob psaní a vyprávění. Nejde o souvislý příběh, kdy někdo někam jde a něco dělá a něco se děje. Jde o myšlenkové proudy hlavního hrdiny. Takže občas sice něco dělá a někam jde, ale jakmile ho k tomu něco napadne, dozvíme se to i my a to se všemi detaily. Vzhledem k tomu, že tohle je způsob, kterým, pokud píšu, píšu nejčastěji i já, odbíhám od tématu, protože mě zrovna něco děsně důležitého napadlo a mám potřebu to sdělit, bylo mi to hodně blízké a hodně milé. Ale věřím, že ne každému to sedne, je to docela neobvyklé.

Pokud jste četli a líbila se vám kniha od tohoto nakladatelství - Vlčí ostrov, budete milovat i tuhle. Je to na podobný způsob, člověk dojde k nějakému prozření, zjistí, že jeho dosavadní život, ač detailně vyšperkovaný, byl tak nějak o ničem a chce udělat nějakou razantní a pro většinu, no, možná spíš pro všechny, lidí nepochopitelnou změnu. Odejít žít do lesa. Do stanu. A nejlepším kamarádem je Dopplerovi losí mládě. To jsem mu ale jako záviděla vážně moc! Zvířátkoúchyl jako já a on má losí mláďátko! A ten losík je samozřejmě inteligentní, poslouchá, rozumí mu a tak, chápete. Must have. Chci chci chci. Losí miminko awww.

Dílko je to krátké, ideální na večery, kdy máte plnou hlavu něčeho a chcete se odreagovat. Je to vtipné, je to sarkastické, je to ironické. Jde o takový ten suchý humor, kameňáky, ale naprosto boží. Když jsem došla na konec, jásala jsem, že se chystají další díly (je to tam v poznámce) a že vyjdou i u nás. Nutně potřebuji vědět, jak to s ním dopadne. I když, podle anotací, s pokračováním to vypadá, že se to bude od jedničky dost lišit, tak snad neseberou zrovna to, co na tom tak miluju. No nebudu předbíhat. Uvidíme.

3 komentáře:

  1. Doppler je super, ja se smála nahlas:-) https://naskokjinam.blogspot.cz/2017/03/erlend-loe-doppler.html

    OdpovědětVymazat
  2. super článek, hodně mě tvá recenze zaujala, tak se po té knize musím podívat ... odreagovačka na večer to je přesně to, co potřebuji:)

    https://beautybookbyhana.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat