neděle 7. srpna 2016

RC: ATLANTSKÝ GEN

Atlantský gen - Tajemství původu 1
A.G. Riddle


Nakladatel: Argo
Série: Tajemství původu (1.díl)
Rok a měsíc vydání: 2015/04
Počet stran: 440

Anotace: Lidstvo před 70 000 lety málem vymřelo. Přežili jsme, ale nikdo netušil jak. Až do této chvíle. Schyluje se k odpočítávání do další fáze vývoje člověka – a lidstvo už tentokrát přežít nemusí. Immariové umějí zachovat tajemství. Dva tisíce let zatajovali pravdu o evoluci lidstva a pátrali po odvěkém nepříteli – hrozbě schopné lidstvo vyhladit. Teď je jejich pátrání u konce. Výzkumná loď objeví u pobřeží Antarktidy tajemnou stavbu vězící hluboko v ledovci. Je tam už tisíce let a něco ji hlídá. Zatímco immariové se k ní sbíhají, aby uskutečnili svůj plán, brilantní genetička učiní objev, který by mohl vše změnit. Doktorka Kate Warnerová se odstěhovala do hlavního indonéského města Jakarty, aby unikla své minulosti. Ještě se ani nevzpamatovala z toho, co ji postihlo, a už se jí podařil průlomový objev neuvěřitelného významu – lék na autismus. Nebo si to alespoň myslí. Ve skutečnosti objevila něco mnohem nebezpečnějšího – pro ni i celé lidstvo. Její práce by mohla být klíčem k další fázi vývoje člověka. V rukou immariů by znamenala konec lidstva, jak je známe. Agent David Vale se deset let snaží immarie zastavit. Už mu dochází čas. Jeho informátor je mrtvý. Jeho organizace byla infiltrována. Jeho nepřátelé jdou po jeho stopě. Když však David obdrží šifrovanou zprávu týkající se immarijského útoku, riskuje vše, aby zachránil člověka, který mu může pomoci ji rozluštit – doktorku Kate Warnerovou. Kate s Davidem musejí narychlo odhalit celosvětové spiknutí a zjistit pravdu o atlantském genu… a původu lidstva. Jejich pouť je zavede do nejodlehlejších koutů zeměkoule i na tajná místa jejich minulostí. Immariové jsou jim v patách a nezastaví se před ničím, jen aby získali výsledky Katina výzkumu a nastolili další fázi vývoje lidstva – i za cenu vyvraždění 99,9 % světové populace. David a Kate je mohou zastavit… pokud dokážou důvěřovat jeden druhému. A zůstat naživu.

Tuto knížku od Arga jsem vcelku dlouho ignorovala, tedy takhle, všimla jsem si jí, když vyšel druhý díl, ale říkala jsem si, že se mi do té série moc nechce. Pak nedávno vyšel třetí díl a měl šílený úspěch a já jsem se, po nějaké době, vrátila k anotaci prvního dílu a říkám si, sakra, proč já si to nepřečetla už dávno, vždyť to vypadá dost skvěle! No a tak jsem se do toho tedy pustila, s tím, že když mě to chytne, alespoň už vyšlo i pokračování a nebudu muset čekat. Ještě že tak, nutně potřebuji další díl!

Atlantský gen je autorova prvotina, což jsem zjistila až po dočtení a nechtěla jsem tomu u věřit. Knížka je neuvěřitelně propracovaná a promyšlená a dobře napsaná, rozhodně nepůsobí jako něčí nesmělé začátky. Rozjede se hned po pár stránkách a čeká nás pár útlumů v ději a vrcholů, ale není to nijak nucené, občas se autoři snaží udělat pár menších vyvrcholení před závěrečným rozuzlením, ale působí to uměle, tady vůbec. Pokaždé se dozvíme kousek ze zápletkové skládačky, aby nás to navnadilo číst dál, ale aby nám to neprozradilo moc.

Kolikrát jsem přemýšlela, jestli na to autor nezapomněl, že něco rozehrál a ještě nám to neřekl, taky mě párkrát napadlo, že asi čtu nějak nepozorně, protože to, co se teď řeší, naprosto nechápu. A až později zjišťuji, že je to schválně a že všechno zapadne, i když já už třeba vlastně i zapomněla, že se to stalo. Vážně brilantně zamotané, už dlouho jsem nebyla tak spokojená.

Jen upozorňuji, že jde o technothriller, takže z těch technologií je tam vcelku dost. Ale nijak násilně, nijak zdlouhavě, jen jsou tam prostě občas nějaké panely, nějaké přístroje, žádná složitá vysvětlovačka, nebojte. Thrillerová část super, napínavé, neuvěřitelně mnoho zvratů, pak už jsem ani nevěděla, komu věřit a komu ne, protože spojenectví se tak často zamotají, že vážně nevíte.

Zpočátku kniha působí takovým tím dojmem, že vezme nějaká reálná data a události a nějak je vysvětlí a to vysvětlení je tak věrohodné, že začnete přemýšlet, jak to tedy vlastně bylo s jedenáctým zářím a jestli může být v Antarktidě pod ledem něco tajně schované. Ke konci knihy už se to dostává více do sci-fi/fantastična, ten přechod mi trochu vadil, buď bych držela reálie nebo celou dobu jela ve sci-fi/fantasy, ale zase musím uznat, že to bylo opět krásně nenásilné, až jsem se zpětně musela zamyslet, kde se stal ten nereálný zlom, jinak bych jim možná "snědla" i to cestování časem a prostorem. Závěrem se můžete brzo těšit na recenzi dalšího dílu, protože do toho rozhodně půjdu.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji knižnímu supermarketu Arara.

4 komentáře:

  1. Tak tahle knížka by nejspíš bavila babičku :D Moc pěkně napsané... :)

    OdpovědětVymazat
  2. Od autora jsem četla Let 305 a pak jsem se začala zajímat o to, co napsal dalšího. Na tuhle sérii bych se taky jednou ráda podívala :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jestli se ti Atlantský gen líbil, zkus si přečíst i Původ od J. T. Brannana, ten se mi líbil snad ještě víc :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Taky znam jen z fotek a clanku... A mozna si to dam na seznam, protoze by to nemuselo byt spatne :-)

    OdpovědětVymazat