pátek 11. března 2016

RC: BEZ ŠANCE

Bez šance
Neal Shusterman

Nakladatel: Knižní klub
Rok a měsíc vydání: 2016/02
Počet stran: 304

Anotace: Fascinují a temná dystopie ze světa, kde společnost zavedla nový zákon: Každé dítě má právo na život od chvíle početí až do věku třinácti let. Mezi třinácti a osmnácti je ale na rodičích, jestli ho vychovají až do dospělosti, anebo ho pošlou… rozpojit. Tohle nenápadné slovo znamená, že problémové děti, sirotci, anebo prostě ty, které v sobě mají příliš vzdoru, jsou odeslány do sběrných táborů, kde jsou jejich těla rozebrána a orgány předány těm, co je potřebují. Takže technicky žijí dál – alespoň to dětem říkají. Tři z nich, Connor, Risa a Lev, se setkávají v táboře a ani na okamžik nemají chuť žít dál… rozpojení. Jedinou šancí je útěk.

Kniha Bez šance mě zaujala už svojí anotací, nazývají to futuristický thriller, vypadalo to zajímavě a všichni, kdo to četli jsem slyšela jen chválit. Původně prý měla vyjít pod Yoli, nakonec se rozhodli pro Knižní klub, že je to u pro starší. No přiznám se, že pod Yoli by mi to sedělo asi víc, je to young adult a není tam moc lidí starších sedmnácti let, ale je mi celkem fuk, kdo to vydal, jsem ráda, že to někdo vydal a že jsem se k tomu dostala.

Zpočátku jsem nechápala to nadšení všech. Jako musím uznat, že promyšlené je to fantasticky už od začátku. Rozpojování, zákony, právo na život, čápání, všechno se dozvíte hned zkraje a koukáte, jak boží nápad to je. Trochu mi tam chyběla nějaká akce. No, sice se tam pořád něco dělo, ale přišlo mi, že prvních pár kapitol to plynulo zbytečně jednoduše. Ale to jsem ještě nevěděla, že je to jen ticho před bouří a jaké gradace se postupně dočkám.

Navíc, každá věc, co mi přišla zbytečná a téměř každá věta, co jsem nechytla význam, se nakonec ukázalo, že někam směřovala a něco v sobě nesla, jen jsem se to neměla dozvědět hned, ale hezky se k tomu dopracovat pomocí wau efektu, aneb no to si sakra děláš srandu, to je tak super detail, to mě vážně dostalo.

Kniha má tolik rovin příběhů a postav a proměn a detailů, ale všechno se to dokonale vyladí, souzní a já jen valila oči, jak to autor rozehrává. Takhle propracovanou knížku jsem dlouho nečetla. Navíc téma duše, transplantací a operací v budoucnu, kdy jde zachránit naprosto všechno a naprosto každý, ale pozor, za jakou cenu. 

Nejsem si jistá, jestli bych knihu doporučila třeba mým rodičům, myslím tím věkem, tím opět narážím na young adult, ale není to klasický yoliovský young adult "náš pár žije šťastně až do smrti", takže po knize doporučuji sáhnout i starší generaci a nebudete litovat. Shrnutí na závěr, tahle kniha na mě hodně zapůsobila, příběhem, stylem psaní, postavami a jejich vývojem, promyšleností ... Prostě dobré, dobré, dobré. A ještě upozornění, na přebalu knihu není žádný shopping list, jak jsem si původně myslela já, je to něco mnohem drsnějšího. Až vám to dojde, zatrne vám, to vám garantuji.

4 komentáře:

  1. Pěkná recenze, také jsem knihu chtěla, ale nyní jsem na rozpacích jestli ano, nebo ne :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Nedávno jsem četla docela podobné Neopouštěj mě (tedy tématem), tak jsem na Bez šance zvědavá, jestli tuhle knihu trumfne :) Poslední dobou už YA moc nečtu, občas mě ale něco upoutá a knize Bez šance se to i díky kladným recenzím rozhodně povedlo. Super napsané! :)

    OdpovědětVymazat